Az előző posztban már előkerültek a hírportálok, most egy kicsit más aspektusból is foglalkozzunk velük. Gondolkodtál már azon, miért éri meg hírportált üzemeltetni? Kifizetni a rengeteg írót, szerkesztőt, irodát azért, hogy te mindig friss híreket olvashass? Az előző posztban már előkerült, hogy a hirdetésekből származik a hírportálok bevétele, ezek szervezése tehát létfontosságú számukra.
A hirdető számára úgy éri meg legjobban reklámoznia magát, ha nagyrészt a célközönségét éri el. Mi a köze ennek a híroldalakhoz és az adatbányászathoz?

A hírportálok üzemeltetőjének lehetősége van arra, hogy feltérképezze az olvasási szokásokat: megnézi, hogy milyen témájú, milyen kulcsszavakat tartalmazó híreket olvasol gyakrabban, melyeket kevésbé. Ezzel a tudással ajánlhat a hirdetőknek olyan hirdetési lehetőséget, hogy a hirdető megmondhatja, milyen témához kapcsolódik leginkább, ki reklám célközönsége, az üzemeltető pedig csak azon olvasóknak jeleníti meg az adott hirdetést, akiknek témábavágó az érdeklődési körük. A hirdető annyit fizet, ahányszor megjelenik a reklám, és annyi bevétele lesz ebből, amennyien a reklám hatására veszik meg a terméket. A célzott reklámmal a hirdető kevesebbet fizet, mintha egy mindenkinek megjelenő reklámért fizetne, ugyanakkor valószínűbb, hogy csak a tényleges érdeklődőket fogja megtalálni a reklámmal, ha jól határozta meg a célcsoportot.

Vegyünk például egy autóhirdetést: a hirdető egy új, családi modellt szeretne reklámozni, a célcsoportja a 30-40 év közötti férfiak, akik általában autókról szóló híreket olvasgatnak. Tegyük fel, hogy ők a legvalószínűbb vásárlói az új autótípusnak a hirdető szerint. Ezután a portál azonosítja azokat az olvasókat, akik ilyen témájú cikkeket olvastak az elmúlt pár hónapban és egyéb olvasási szokásuk alapján férfiak (pl. pénzügyi/üzleti és sporthíreket olvastak nagyrészt, és nem gyakran kattintottak szépségápolással, egészségüggyel kapcsolatos cikkekre).  Nekik fogja megjeleníteni a reklámot.
(A nem meghatározására ez persze csak egy példa, ami nagyrészt előítéleteken alapul, de valószínűleg jobban belövi a célcsoport nemét, mint a véletlenen alapuló válogatás. Másrészt a hirdető érdeklődési körének az eltalálása fontosabb, mint a neme, egy azonos érdeklődési körrel rendelkező nő is dönthet a családban autóvásárlásról.)

Ki is próbálhatjuk, mely oldalak működnek így, ha egy ideig az adott híroldalon specifikus híreket olvasunk, hogy mennyire találnak meg minket az adott témához illő reklámok.
Aki utánaolvasna bővebben: “magyarul” leginkább a ‘targetált hirdetés’ vagy célzott hirdetés kifejezést használjuk erre a témára.

 

huzsuzsa

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://adatmagus.blog.hu/api/trackback/id/tr233331184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása