Vásárlói kosarak

2011.09.20. 12:00

A következő néhány posztban pár olyan alkalmazási területet szeretnék bemutatni, ami szélesebb közösséget érint. Azt igyekszem leírni, hogy miért érdekes a cégek számára, hogy mit vásárolunk, mennyi telefonos forgalmat bonyolítunk, és milyen gyakran utalunk pénzt bankunkból.

Haladjunk egyesével, legyen az első talán a legegyszerűbb, a vásárlási szokásaink. A vásárlások elemzése az első területek között volt, ahol adatbányászati algoritmusokat használtak. Minden bevásárló-központban a kasszánál gépek rögzítik a vásárlásainkat, ezzel gyűjtenek információt a vásárlások összetételéről. Mire lehet azt az információt felhasználni, hogy mit vettem? Adatbányászati eljárásokkal azonosítani lehet a gyakran együtt vásárolt termékeket, és ezek elhelyezését tudják manipulálni az áruházon belül. Megfigyelték például, hogy a férfiak akik pelenkát vesznek, legtöbbször vesznek sört is. Ha ezeket az árukat az áruház két végében helyezik el, hogy a leghosszabb úton lehessen egyiktől a másikig eljutni, valószínűleg többet fognak vásárolni ezek a vevők.

Ezen kívül más reakciója is lehet az együtt vásárolt termékek azonosítása után a kereskedőnek, például hogy az egyik terméket akciózza, ugyanakkor a másik termék árát felviszi. Így az akciós termékért bemegyünk a boltba, de ha már ott vagyunk és meg szoktuk venni vele együtt a másikat is, gyakran nem is nézzük az árát. A reakciók meghatározása már nem mindig az adatbányász feladata, de gyakran mérhető egyik vagy másik reakció hatása (mennyivel többet fog költeni a vásárló), így a különböző lehetőségek közti választás egy optimalizálási feladat, amit szintén meg lehet oldani adatbányászati algoritmusokkal.


Mint említettem, ezeket a módszereket a kereskedők már régen ismerik és alkalmazzák, és napjainkra sokat fejlődött a technika, ami több lehetőséget ad a kezükbe. Gondoljunk csak arra, hogy régebben a visszatérő vásárlókat nem tudták azonosítani, így minden egyes vásárló kosara mintha új vásárlót jelentett volna. Ma már minden nagyobb láncnak van saját pontgyűjtő, vagy egyéb kártyája, ami nagyon is alkalmas arra, hogy a vásárlót azonosítsa. Ezzel lehetőség nyílik az egyes vásárlók egyedi igényeinek meghatározására, egyedi reklámokat, akciókat is lehetőség van bevezetni számukra.

huzsuzsa

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://adatmagus.blog.hu/api/trackback/id/tr213240318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása